Wat maakt een online platform écht gebruiksvriendelijk?

Wat maakt een online platform écht gebruiksvriendelijk?

Veel Nederlanders besteden dagelijks een groot deel van hun tijd op online platforms. Ze gebruiken het bijvoorbeeld om het nieuws te volgen, te shoppen, hun leven te delen met vrienden en familie of spelen in hun vrije tijd een spelletje. Naast de reden om een online platform te bezoeken is de gebruikservaring belangrijk. Het is bijvoorbeeld niet prettig als je telkens moet wachten voordat een nieuwe pagina verschijnt of je veel tijd kwijt bent om te vinden wat je zoekt. Welke eigenschappen zijn het belangrijkst voor een website of applicatie voor een prettige gebruikservaring?

Het overslaan van overbodige formulieren

Door het internet is er veel meer vrijheid. Ze zijn niet meer afhankelijk van een beperkt aanbod van dagbladen of televisiezenders. Daarom is het niet ongebruikelijk om van de ene naar de andere website te surfen. Het zou een enorm gedoe zijn als je telkens weer een uitgebreid registratieproces moet doorlopen. Ellenlange formulieren invullen zijn dan ook regelmatig de reden dat bezoekers afhaken en op zoek gaan naar een alternatief.

Oplossingen zijn het gebruik kunnen maken van je account bij Google of Apple. Daardoor sla je een groot deel van het registratieproces over omdat gegevens automatisch gedeeld worden. Maar dat is natuurlijk nog altijd meer werk dan platforms waarbij je helemaal niet hoeft te registreren. Want bijvoorbeeld zonder registratie kunnen spelen betekent dat je games van verschillende aanbieders kunt testen zonder rompslomp. Het is ook een van de redenen dat klanten graag shoppen bij online winkels waar ze kunnen afrekenen zonder eerst een account op te zetten. In het algemeen bespaart de afwezigheid van een registratieproces tijd, verlaagt het drempels en heb je de kans om een platform eerst uit te proberen.

Snelheid boven alles

Een groot deel van een prettige gebruikservaring komt neer op snelheid. Tenslotte is het ook een van de redenen dat niemand zit te wachten op het invullen van allerlei formulieren. Dat geldt ook voor de reactietijd van een website of applicatie. Je hebt namelijk geen zin om iedere keer enkele seconden te wachten voordat je input verwerkt is en je op de volgende pagina terechtkomt of de resultaten van je zoekopdracht gepresenteerd worden.

Een overzichtelijk en intuïtief design

Snel kunnen navigeren en vinden wat je zoekt is ook een belangrijke factor voor een klantvriendelijk platform. Bezoekers moeten tenslotte wel in staat zijn om te vinden wat ze zoeken. Een webshop of online casino kan nog zo compleet zijn, als gebruikers lang moeten zoeken zullen ze al snel wat anders gaan doen.

Goede navigatie draait om een logische structuur. Een overzichtelijk menu met subcategorieën is vaak een goede eerste stap. Uiteindelijk is het voor een bezoeker belangrijk dat ze het gevoel hebben dat het doel altijd binnen handbereik is. Dat betekent dat je niet te veel handelingen moet uitvoeren om op de plek te komen waar je wilt zijn. Ontwerpers van websites en applicaties besteden veel tijd om het hun klanten zo makkelijk mogelijk te maken.

Personalisatie zonder dat het moeite kost

Slimme platformen spelen in op de behoeften van een bezoeker. Als je ergens meerdere keren terugkomt is het handig dat jouw voorkeuren bewaard zijn en je nog sneller vindt wat je zoekt. Een goed voorbeeld zijn de aanbevelingen op basis van je voorgaande bezoeker bij mediaplatforms zoals YouTube en Spotify. Je krijgt automatisch nieuwe content te zien van creators waar je eerder interesse in toonde. Als het even kan vindt dat allemaal achter de schermen plaats. Als bezoeker hoef je dus nooit vragen te beantwoorden of formulieren in te vullen om aan te geven wat je interesses zijn.

Snel en makkelijk kunnen betalen

Bij lang niet alle online platforms hoef je te betalen. Maar als het nodig is, maak je het liefst gebruik van een bekende weg. Een ingewikkeld betaalproces is een reden om af te haken. Je moet je bijvoorbeeld door meerdere schermen heen worstelen om af te rekenen.

Daarnaast is het ook fijn als de populairste betaalmethoden beschikbaar zijn. In Nederland is dat iDEAL en bij websites en applicaties uit ons land is dat in feite altijd een optie. Maar internationaal is iDEAL veel minder bekend. Voor internationale platforms die ook in Nederland willen groeien is het daarom een goede stap om deze betaaloptie aan te bieden.

Het uitstralen van veiligheid en vertrouwen

Een gebruiksvriendelijk platform moet er ook betrouwbaar uitzien. Dat betekent dat er duidelijke informatie aanwezig is over het bewaken van privacy en welke betaalmethoden aangeboden worden. Daarin speelt niet alleen technische beveiliging een rol, want ook openheid is essentieel. Bezoekers weten namelijk graag in een oogopslag waar ze aan toe zijn. 

Een goed bereikbare klantenservice

Meestal is de klantenservice niet het eerste waar een bezoeker mee in aanraking komt. Maar het is wel een cruciaal onderdeel van de klantervaring. Want bij vragen of problemen is het geruststellend om te weten dat er hulpvaardige medewerkers voor je klaarstaan. Een goed platform is niet alleen gebruiksvriendelijk, maar ook vriendelijk naar gebruikers toe.

Lost Password